Saturday, March 25, 2017

Review Action Camera GoPro vs SjCam m20

Hari ni aku nak tunjuk sikit perbezaan action camera yang memang popular dan dikenali ramai sebab kualiti gambarnya yang cantik iaitu GoPro tapi harganya agak mahal, dengan satu lagi action camera yang dikenali sebab harganya yang murah tapi kualiti gambarnya not bad iaitu SjCam m20.

Untuk GoPro ni aku tak tahu model apa sebab adik aku yang beli, tapi yang pasti model ni yang paling rendah harganya berbanding model GoPro yang lain.

First aku tunjuk gambar2 hasil dari GoPro ni dulu.


Ni gambar aku snap tepi tingkap dari dalam kereta
Gambar snap masa kereta tengah slow moving




Gambar dalam gua





Secara keseluruhan, gambar dari GoPro ni memang tak dinafikan bagus. Cuma cara kita setting dan snap gambar tu yang membuatkan kualiti gambar jadi berbeza-beza. Untuk gambar waktu malam aku xsempat pulak try guna goPro ni.

Bawah ni pulak dari camera budget kita, SjCam m20.

Gambar waktu malam

Gambar tasik waktu malam

Gambar dalam gua



Abaikan setting fish eye tu. Sebenarnya boleh je tukar setting xguna fish eye.
Secara kesuluruhan, kualiti gambar dari SjCam ni memang setanding goPro. Xdelah setanding 100%, tapi masih boleh diterima oleh kita2 yang xmampu beli camera mahal2 ni.
Cumanya keburukan camera ni, kalau kita tangkap gambar masa duduk tengah bahagian belakang dalam kereta, nak snap dari dalam kereta ke luar tingkap gambar memang x nampak luar langsung. Contohnya macam gambar kat bawah ni.

Ni gambar yang aku nak dapatkan (sumber:Google)

Tapi gambar ni je yang dapat (sumber:Google)
Tapi jangan risau kalau kita letak camera dekat dengan tingkap boleh nampak luar macam gambar bawah ni yang diambil dalam plane.

Actually, action camera ni dibuat lebih untuk kita ambil video daripada snap gambar. And sebab utama aku beli action camera ni memang khas untuk ambil video.
Jadi, kita tengok perbandingan video yang diambil dari kedua2 camera ni. Korang boleh tengok kat bawah ni dan nilaikan sendiri.



Apa-apa pun, camera goPro memang terbaik kualiti gambarnya. Tapi bagi sesiapa yang tak cukup budget macam aku, lagi2 dengan ekonomi yang tak bagus ni, tapi teringin nak beli action camera, bolehlah pilih SjCam model m20 ni. Aku memang recommend yang ni. Harga pun takdelah mencecah RM1000 macam goPro tu. Lebih kurang RM420++ satu set sekali dengan perkakas2 dia.



ni lah perkakas2 yang dia bagi sekali dengan kamera
Lagi satu yang bestnya sebab camera ni ada gyro function. Maknanya kalau nak amek video tangan kita shaking2 tu x adelah terlalu nampak shaking sangat sebab ade function untuk menstabilkan video kita. Lagi satu camera ni boleh masuk air tapi kena guna cover luar yang disediakan tu. Untuk masuk air ni aku x pernah try lagi.

So, itu saja review kita untuk hari ni. Bye...


No comments: