Thursday, April 2, 2009

BERHATI-HATI DI KEDAI MAKAN

Hari tu, dapat e-mail daripada adik yang diforwardkan daripada rakan-rakan kakak , yang mana rakan-rakan kakak tu pula forwardkan e-mail tu daripada rakan kepada rakan mereka dan … Jadi, pun tak tahu e-mail tu siapa yang tulis asalnya sebab banyak sangat forward from – forward from.

Ok, macam ni lah lebih kurang apa yang ditulis dalam e-mail tu guna ayat sendiri. Kalau dalam e-mail tu dia bagitahu lagi detail tapi tak boleh nak copy paste je e-mail tu sebab bak kata mak , ada 2 kemungkinan benda ni disebarkan sama ada memang betul benda ni atau hanya bertujuan untuk tidak melariskan kedai-kedai ni. Lagipun takut kena saman. Hehe…


FIRST CASE: in Putrajaya

Ada seorang mak cik tu lalu belakang satu kedai mamak. Lepas tu, dia ternampak mamak tu tengah uli tepung yang nak buat roti tu dengan … Wau, patutlah roti canai hang sedap!

Cara pelaris; uli tepung roti dengan kaki


SECOND CASE: in Jln TAR

Seorang lelaki datang ke satu kedai mamak tu untuk lunch. Dia makan nasi briyani. Masa makan tu, dia berfikir, “nak bungkus la nasi briyani untuk member kat office”. Lepas habis makan, dia basuh tangan kat belakang kedai tu. Then, masa tu dia nampak ada … Terus dia tak jadi nak bungkus. Pay & go away then, muntahkan makanan tu kat office.

Cara pelaris; letak underwear kat atas periuk nasi briyani


THIRD CASE: in Setiawangsa

Seorang hamba Allah tu makan roti canai kat sebuah kedai mamak tu. Masa dia cicah roti tu dalam kuah dal, dia ternampak ada satu benda pelik dalam kuah dal tu. Ingatkan asam jawa, tapi bila diamati benda tu lama-lama, rupa-rupanya …

Cara pelaris; letak najis yang telah dibekukan ke dalam kuah (alhamdulillah orang ni perhatikan benda tu lama-lama, kalau tak, sampai sekarang kita tak tau)


FOURTH CASE: in Kg. Baru

Suatu hari, seorang alim diajak oleh rakannya untuk makan di sebuah kedai nasi lemak di situ. Tiba-tiba, si alim ini suruh rakannya cancelkan order mereka tadi. Then, si alim cerita pada rakannya itu bahawa dia ternampak …

Cara pelaris; jumpa bomoh, then, bomoh tu suruh ToYoL kencing kat makanan untuk lariskan kedai si pemilik tu tanpa diketahui olehnya. Yalah, kita kan tak boleh nampak benda-benda ni.


So, macam tu lah lebih kurang ceritanya. Kita kena berhati-hati bila makan kat kedai sebab mungkin kedai tu pakai cara untuk melariskan kedai dengan letak benda yang kotor, tak halal dan macam-macam lagi yang kita tak tahu. Kalau guna ayat 1000 dinar tu ok la kan.

Ada lagi satu satu kisah ni, sorang tu ternampak salah sorang pekerja dalam kedai mamak buat kerja2 kat dapur dan tiba2 keluar dukung anak ANJING lepas kat luar kedai then masuk ke dapur balik. Bila ditanya dia muslim ke tak, dia kata, "tak tapi tauke saya ya". So lagi satu, tak semua kedai mamak tu pekerjanya ISLAM, RAMAI PEKERJA HINDU dan tak semestinya ada Ayat Qursi + ALLAH & MUHAMMAD besar -besar tu halal.

Lastly, terpulang pada anda untuk tentukan sama ada cerita ni benar atau rekaan semata-mata. Apa yang and family buat lepas dapat tahu cerita ni, kitorang dah tak makan kat kedai mamak setakat ni hampir sebulan rasanya. Korang pula macam mana???

No comments: